lördag 7 april 2012

6 miljoner ägg i timmen

Text: Anki Sundin, NGruppen
6 miljoner ägg i timmen under påskafton i Sverige... Vad går alla ägg åt till, kan man undra. Hur som helst är ägg näringsrikt och kolesterolet i verkar inte längre vara något för en person med normala blodfetter att oroa sig över. Dessutom håller de längre än datummärkningen. Lukta (och smaka) på äggen innan du slänger dem i onödan. (Och välj gärna Krav-märkta ägg om du har möjlighet, så gör du hönorna lite gladare.
Glad påsk!

3 kommentarer:

  1. Hej Anki, tack för länktipset om datummärkningen. Har varit nära ögat några gånger efter rejäla äggstorköp då jag varit fundersam över datumet.

    Hittade hit då en av mina läsare precis lämnade en kommentar på min blogg och skrev så här om dig:

    "Anki Sundin har varit min lärare i nutrition när jag läste till licencerad kostrådgivare.. hon är såå grym på allt vad rör mat och livsmedel och en duktig pedagog!"

    Du har numera en ny läsare! ;)

    /Daniel

    SvaraRadera
  2. Tack Daniel! :) Och välkommen till bloggen!

    SvaraRadera
  3. Hej Anki!
    Du ska ha ett stort tack för dina nyanserade, informativa och rationella bloggartiklar! Som yrkesaktiv dietist träffar jag mången patient som varken vet in eller ut pga de fortlöpande debatterna i ämnet kost. Många är rationella och kan acceptera att man måste utgå från individ och ha lite tålamod. Andra inte..
    "Good enough" och ett fokus på en lagomt aktiv, lagomt sund livsstil lockar inte. Jag hejar på gammalt hederligt bondförnuft (i samklang med vetenskap och beprövad erfarenhet, för de som arbetar professionellt med området nutrition).
    Tack!

    SvaraRadera