tisdag 18 maj 2010

Omega 3 - sort och mängder för optimal effekt. Frågor & Svar

Text: Anki Sundin, NGruppen
Omega 3-fettsyror har effekter på hälsan, och inte minst inom träningsvärlden pratar man mycket om dessa. Vilken sort är bäst, och vilka mängder gäller? Här kommer en fråga från en läsare:

Fråga: Omega 3 - vilken sort ska man ta, och vilka mängder för optimal effekt?

Svar: När det gäller omega 3-fettsyror kan du välja vilken sort du vill ur ett näringsfysiologiskt perspektiv, så länge det kommer från fisk eller krill. Även olja från mikroalger innehåller de omega 3-fettsyror vi vill åt här.

Linfröolja är inte lika effektivt, eftersom det innehåller alfa-linolensyra, inte EPA och DHA.

Det finns dock en miljömässig aspekt som allt oftare framhålls i diskussionerna kring fiskolja, och som kanske kan vara bra att notera - inte minst har det ju uppmärksammats hur fisk processas till fiskoljefoder istället för att bli humanföda. Jag tror att alla vi som arbetar inom kostområdet på olika sätt i allt större utsträckning kommer att behöva betrakta kost- och näringslära ur ett miljöperspektiv, och detta är ett sådant område.

Men, ur ett näringsfysiogiskt perspektiv spelar det alltså ingen roll. Undvik dock kapslarna med fiskolja ett tag till, eftersom de fortfarande kan innehålla härsket fett.
Följ doseringen på förpackningen.

Relaterade artiklar på NGruppens blogg:
Från alfa till omega - om fettsyror
Omega 3 - nyttigt, men inte mot allt
Omega 3, fiskolja och krillolja
Flera Frågor & Svar

7 kommentarer:

  1. Det jag brukar undra är om de verkligen är SÅ bra som många påstår. Jag kan tänka mig att det kan vara nyttigt men den ska vara bra mot nästan allt numera och jag väntar bara tills de hittar nästa hälsoprodukt som ska vara så bra då kommer fiskoljan att glömmas bort...
    Jag antar att vi konsumenter (eller jag i alla fall) har lärt oss att vara lite misstänksamma när det utlovas mycket...
    Nu har jag i alla fall köpt fiskolja, inte i kapslar (kan inte svälja dem) som är berikad med D-vitamin bl a. Jag läste någonstans att det skulle kunna vara bra mot vissa autoimmuna sjukdomar både fiskoljan men mest D-vitaminet. Kan du någonting om detta?
    Jag tänkte det kan inte skada att prova i alla fall. Det kanske skulle kunna hjälpa mot vinterdepressionen också... Man kan i alla fall hoppas.

    SvaraRadera
  2. Vad anser du om sälolja som även inehåller omega7 och omega 9? alex

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer!

    Artemis - Omega 3-fettsyror är ingalunda något mirakelmedel mot alla åkommor. Däremot är just EPA och DHA essentiella, så får vi dem inte med kosten i tillräckligt stora mängder så kan tillskott vara ett komplement. Men jag håller med dig om att vi bör vara vaksamma för alltför liberala lovord.

    Det finns åtskilligt med forskningsmaterial på fettsyror i olika former, och är det några egenskaper vi ska belysa är det de som har bevisats vetenskapligt.

    Alex - Omega 7 och 9 är inte essentiella, så ur det perspektivet är det inte nödvändigt att ta tillskott av dem.

    SvaraRadera
  4. Det är just det jag saknar, seriös forskning! Var får man tag i bra rapporter man kan lita på? Har du några tips?

    SvaraRadera
  5. Artemis - PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
    Det är en databas med studier publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Vi måste alltid ha våra kritiska glasögon på oss, oavsett källa till materialet, men det här är åtminstone inte sensationsjournalistiska alster.

    SvaraRadera
  6. Tack! Det var precis en sån sida jag har letat efter =D

    SvaraRadera
  7. Artemis - det är bara PubMed som gäller :)

    SvaraRadera