tisdag 16 juni 2009

Choklad för din hälsa

Text: Emelie Andersen, NGruppen


”Mörk choklad är bra för din hälsa.” ”Mörk choklad minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar” Choklad sägs ibland vara det bästa man kan äta. Vad finns det egentligen för vetenskapliga belägg för detta? Nedan följer en kort sammanfattning om choklad, dess antioxidanter och några av dess hälsoeffekter.


Olika sorters choklad

Kakaoträdet kommer ursprungligen från Amazonas och det finns två huvudsorter av bönor (Criollo och Forastero) men även en mängd hybrider (Trinitario är den vanligaste). (Bilden lånad från www.drickochnjut.se)

Det finns fyra olika sorters choklad som innehåller olika mängd kakaomassa:


Mörk choklad: Måste innehålla minst 35% kakaomassa, kakaosmör och socker. Riktigt mörk choklad är väldigt besk i smaken på grund av det höga flavanolinnehållet.


Vit choklad: Innehåller kakaosmör, mjölkpulver och socker, alltså inget kakaopulver eller kakaomassa. För att få kallas vit choklad måste den enligt EU innehålla en viss procent kakaosmör.


Mjölkchoklad: Innehåller färsk mjölk eller skummjölkspulver och minst 30% kakao. Tack vare mjölken har denna choklad mildare smak än mörk choklad.


Blockchoklad: Denna sort är enligt EU inte berättigad namnet choklad längre på grund av för låg halt kakao varpå den nu istället enbart kallas block.


Påståenden och sanningar

Grassi och medarbetare gjorde en randomiserad studie på 15 friska försökspersoner. Efter en 7-dagars period utan några livsmedel med kakao delades de in i två grupper varav den ena åt 100 g mörk choklad (480 kcal) och den andra 90 g vit choklad (480 kcal) i femton dagar.


Efter denna 15-dagars period hade de återigen en 7-dagars så kallad ”wash out-period” utan kakaoinnehållande livsmedel varpå de bytte till den andra chokladsorten i 15 dagar. Resultaten visade att mörk, men inte vit, choklad minskade blodtrycket och förbättrade insulinkänsligheten bland dessa personer (1).


Choklad bra för blodfetterna?

Det råder ju inga tvivel om att choklad är ett energirikt livsmedel varpå mesta delen av energin kommer från mättade fettsyror och socker. Fettet i choklad består dock till stor del av stearinsyra som till skillnad från många andra mättade fettsyror inte verkar försämra kolesterolvärdena.


I en review inom området tar man upp en studie där försökspersonerna fick äta mjölkchoklad istället för snacks med högt kolhydratinnehåll. HDL-kolesterolet ökade och triglyceriderna i plasma minskade signifikant (vilket generellt betraktas som en bra utveckling, även om debatten kring fett och kolesterol alltjämt pågår). Författarna till denna artikel hävdar att resultatet troligtvis berodde på den höga proportionen av stearinsyra i choklad (2).

Det vore intressent att utföra fler studier som syftar till att se effekten av mörk choklad bland personer med diabetes och/eller personer med högt blodtryck.



Verksamma ämnen i choklad

Choklad, speciellt mörk, är rikt på antioxidanter. Bland dessa återfinns epicatechin och catechin, samt oligomerer (kedjor) av dessa som tillhör gruppen flavanoler. Förutom choklad finns flavanoler i vin, te, frukt och grönsaker. (Bilden lånad från www.aroma.se)

Vissa flavanoler verkar tas upp i kroppen bättre än andra. En studie visade att catechin inte absorberades lika bra som epicatechin. Detta kan bero på att ämnena ser olika ut och att de har olika löslighet. Den antioxidativa egenskapen beror på flavanolmolekylernas struktur. Även om choklad, speciellt mörk, innehåller mycket av epicatechin och catechin kan så mycket som 90% förloras under skörd och processning beroende på tillvägagångssättet som används. Trots detta har studier visat att kakaopulver och extrakt har högre antioxidativ kapacitet än många andra flavanolrika livsmedel såsom grönt och svart te, rött vin, blåbär och jordgubbar (3).


Sammanfattning

Trots det höga energiinnehållet i choklad är det ett livsmedel som faktiskt verkar bidra med många positiva egenskaper på grund av sitt höga innehåll av antioxidanterna epicatechin och catechin. Då choklad är rikt på stearinsyra verkar det inte försämra blodfettprofilen och studier visar på förbättrade värden på insulinkänslighet och blodtryck. Det ser alltså ut som att man har all anledning att njuta av en liten bit mörk choklad till efterätt.


Referenser:

1. Grassi D, Lippi C, Necozione S, Desideri G and Ferri C. Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons. Am J Clin Nutr. 2005;81:611-4

2. Rössner S. Chocolate-divine food, fattening junk or nutritious supplementation? Eur J Clin Nutr. 1997;51:341-45.

3. Keen CL, Holt RR, Oteiza PI, Fraga CG and Schmitz HH. Cocoa antioxidants and cardiovascular health. Am J Clin Nutr. 2005;81(1 suppl):298S-303S.


Kuriosa:

Theobroma Cacao-”the divine food” (Carl von Linné, Systema Naturae 1935)

16 kommentarer:

  1. Hmmm, choklad, gott till espresson/kaffet. Passar utmärkt till kaffe över huvudtaget iofs.

    Jag är dock mer av en nötfan istället om jag skulle välja ett nyttigt snack. Men det är ju bra att sambon får ytterligare en orsak till att äta det :)

    En fråga i sammanhanget då, vad skulle du hellre rekomendera som snack? Mörk choklad eller mandlar/valnötter? Båda "nyttiga" men mycket energi i båda.

    SvaraRadera
  2. Hej Lars!
    Tack för din kommentar. Själv äter jag gärna nötter med choklad runt om ;)

    Som sagt är både choklad och nötter underbara livsmedel på många sätt. Det är svårt att dra några slutsatser om vad som egentligen är "bäst". Nötter och choklad innehåller olika näringsämnen: nötter har mycket fina fetter medan choklad som sagt är väldigt rikt på antioxidanter. Men, choklad innehåller socker vilket inte nötter gör. Ur den aspekten skulle jag i huvudsak rekommendera nötter till en person som har fokus på viktnedgång. Om vi inte pratar viktnedgång tycker jag det är bra att äta lite av båda, då får man verkligen i sig mycket nyttigheter =)

    Hoppas du blev nöjd med svaret!
    Somamrhälsningar, Emelie

    SvaraRadera
  3. Gäller "nyttighetsfaktorn" även vanlig kakaopulver (ej Oboy)?
    Jag köper inte gärna en chokladkaka, utan gör hellre min egen varma chokladdryck med riktigt kakaopulver emellanåt...

    SvaraRadera
  4. Diana - ja, det är i själva kakaon som de nyttiga ämnena finns.

    Med vänliga hälsningar
    Anki Sundin

    SvaraRadera
  5. Hej Alla :)

    Att MÖRK choklad innehåller mycket antioxidanter är korrekt, men hur nyttig själva chokladbiten är hänger på framställningsprocessen .... All choklad idag hettas upp i en s.k "Dutching Process", vilken faktiskt förstör upp till 80% av kakaons ursprungliga antioxidant värde !!!! Någon gång i September/Oktober kommer världens första & enda KALLPRESSADE HÄLSOCHOKLAD ...där således antioxidant värdet slår allt ...typ 3 bitar ger ett ORAC värde som motsvarar 5-7 portioner fruk & grönt. Så nu behöver man inte känna skuld längre för att man äter choklad, precis tvärtom :)

    Denna produkt säljs exklusivt via MLM !

    Kolla på videolänken & hör av dig om du vill ha mer info.

    http://www.youtube.com/watch?v=4F4WSvE7owc

    SvaraRadera
  6. Jens Blylod - jag förstår att du är en av dem som säljer den här chokladen och av det skälet ivrar för den. Låt gå för det.

    Men att använda epitetet "hälsochoklad" och påståenden kring människors skuldkänslor är precis sådana marknadsföringstillgrepp som jag vänder mig emot. Dels ger ordet hälsochoklad en föreställning av att vi kan äta hur mycket som helst av det utan konsekvenser. Dels anser jag att man inte ska behöva använda sig av människors dåliga samvete för att marknadsföra en produkt om den är bra.

    Dessutom ger din jämförelse mellan choklad och frukt en föreställning om att man kan äta choklad istället för frukt för att tillgodose sitt behov av antioxidanter. Var det så du menade?

    Antioxidanter är ett av mina största intresseområden inom nutritionen. Vilka ORAC-värden pratar vi om i det här fallet?

    Med vänliga hälsningar
    Anki Sundin, NGruppen

    SvaraRadera
  7. Hejsan Jens och Anki!

    Skulle vara intressant att se Jens svar på Ankis funderingar. Har samma undringar själv. Man blir nästan mörkrädd av säljsnacket

    Jag skulle vilja ha ett förtydligande på vad vi pratar för ingrediens när det gäller kallpressad? En choklad (Sammansatt produkt) är ju inte kallpressad som det står i inlägget... Däremot kan en eller flera av ingredienserna vara kallpressade. Kan du förtydliga här Jens?

    På vilket sätt skiljer sig denna första och enda "hälsochoklad" från annan Raw chocolate som redan finns i Sverige?

    Sist, att man inte behöver känna skuld av att äta choklad är väl inget nytt...kallpressad eller inte

    RåChokladfantast

    SvaraRadera
  8. Hej Alla !

    OK ! Vi skippar säljsnacket ....var inte meningen att det skulle tolkas så, blev så i all iver. Beklagar !

    Gällande produkten så ska jag försöka svara så tydligt jag kan, kolla gärna upp mig :)

    Jag anser att det är riktigt att använda ordet "Hälsochoklad" i detta fall eftersom vi pratar om en produkt som faktiskt är väldigt hälsosam. Den innehåller inga skadliga fetter, inget raffinerat socker mm bara ren 72% kakao.

    Det som är tillsatt är frystorkad Acai (Behöver bäret presenteras ?)samt blåbär.

    Vad är då skillnaden mot ALL annan mörk choklad ?

    TILLVERKNINGSPROCESSEN !

    All annan choklad tillverkas via en sk "dutching process", dvs man hettar (rostar) upp kakaobönan.

    Vad händer när man kokar grönsaker ? Jo, mycket av det fina i grönsakerna försvinner ...tex Antioxidanterna.

    Denna choklad är alltså kallpressad, dvs inte någonstans upphettad ...vilket innebär att Antioxidant (Flavanoid) värdet blir skyhögt !

    I "vanlig" kakao har 70-80% av Antioxidanterna bränts bort !
    Och ändå ses den som nyttig !
    Hoppas att ni kan räkna ut vissa saker själva, då detta skulle ta en evighet att förklara här :)

    Att jag spelar på folks dåliga samvete .... Hmmm ja, det där är ju en tolkningsfråga ... ja, visst spelar jag på det ibland, men samtidigt så är det något jag alltid kände själv .... innan jag började äta Xocai.

    Kul att någon äntligen frågade om ORAC .... inte så många som känner till denna skala.

    ORAC värdet på ex Xocai Powersquare ligger på 3582 ....& då pratar vi om en liten fyrkantig bit ....som man brukar få till espresson typ :)

    Xocai värnar om en SUND levnadsstil, så NEEEEJJJ du ska naturligtvis fortsätta & äta sunt & träna. Detta är bara ett jävlgt bra kosttillskott .....i form av choklad :)

    Om du nu är intresserad av Antioxidanter, så skulle jag verkligen vilja skicka lite material (bevis) till dig .... och NEEEEJJJJ du behöver INTE köpa ngt eller gå med i något .... du kan kanske lära dig ngt av mig om denna choklad, samt att jag kan säkert lära mig av dig !

    I materialet så får du tex jämförelser baserade på Brunswick Labs Antioxidantmätningar .... Den sopar fullkomligt banan med ex Noni & alla dom andra. Hittar du ngt som är bättre så bjuder jag på en bit choklad ...ha ha ha !

    Snälla ta mig inte fel .... jag vill INTE sälja ngt här .... det är bara lärorikt för mig att "chatta med er " ....

    Hoppas att jag kunde svara på era frågor .... jag återkommer igen så fort jag får tid ....

    Ha det bra så länge & om ni vill ha snabba svar så kan ni alltid maila mig direkt på jens@chocoloco.se
    ..websidan är dessvärre inte öppen, vi jobbar på den as we speak :)

    Till sist ett videotips ang Antioxidanter, Fria Radikaler, Kallpressad Kakao, Acai mm

    http://www.youtube.com/watch?v=4F4WSvE7owc

    SvaraRadera
  9. Raw chocolate fantast25 augusti 2009 kl. 21:30

    Tjena Jens!

    Du behöver nog läsa på lite om chokladtillverkning eller gå på en basprovning. Har mött flera som säljer denna choklad nu och det tycks vara personer som inte har någon vidare chokladbakgrund, utan snarare folk som hoppar på ett pyramidspel för pengar. Sorgligt, Märks tydligt i era argument och formuleringar.

    Ett exempel på detta är din formulering nedan.

    TILLVERKNINGSPROCESSEN !
    "All annan choklad tillverkas via en sk "dutching process", dvs man hettar (rostar) upp kakaobönan".

    "Dutching" är faktiskt bara att pressa ur fettet ur kakaon och addera alkaliskt salt till kakaopulvret. Har absolut ingenting med rostningen att göra.

    Du svarade heller inte på min fråga, "På vilket sätt skiljer sig denna första och enda "hälsochoklad" från annan Raw chocolate som redan finns i Sverige?

    Övriga märken med Raw chocolate har också basen acai, blåbär och består av kallpressad kakaomassa...

    Lite fakta...
    1828 uppfann kemisten Coenrad Van Houten en hydralisk kakaopress för att pressa ut kakaofettet ur bönan. Han kom även på iden att tillsätta alkaliskt salt till kakaopulvret för att det skall lösa sig i vatten lättare. Denna process kallas DUTCHING. Finns ingen rostningsprocess i detta...

    /Chokladimportör

    SvaraRadera
  10. Tjena Jens!
    - Tjena ?

    Du behöver nog läsa på lite om chokladtillverkning eller gå på en basprovning.

    - Läser är något jag gör hela tiden, försöker även delta så mycket jag hinner, i som denna liknande disskutioner för att lära mig mer.

    Har mött flera som säljer denna choklad nu och det tycks vara personer som inte har någon vidare chokladbakgrund, utan snarare folk som hoppar på ett pyramidspel för pengar. Sorgligt, Märks tydligt i era argument och formuleringar.

    - När det gäller nätverksförsäljning så tycker jag att du borde läsa på lite, innan du går till attack & använder ord som "pyramidspel", vilket detta absolut inte handlar om. Kolla gärna upp vad ett pyramidspel är för något, för att sedan titta på detta nätverksförsäljningssystem.
    Skillnaden är större än Raw Chocolate & Euroshopper's Mjölkchoklad, för att tala ett språk som du förstår.

    - Du tycker att det är sorgligt .... att jag köper en nyttig & bra choklad, som jag sedan rekommenderar andra att köpa.
    Hur många har du rekommenderat att köpa Raw Chocolate ?
    Fick du provision för det ? ...Det får jag !
    We eat it for helth & share it for wealth :)


    Ett exempel på detta är din formulering nedan.

    TILLVERKNINGSPROCESSEN !
    "All annan choklad tillverkas via en sk "dutching process", dvs man hettar (rostar) upp kakaobönan".

    "Dutching" är faktiskt bara att pressa ur fettet ur kakaon och addera alkaliskt salt till kakaopulvret. Har absolut ingenting med rostningen att göra.

    - Tackar för denna information, jag är som sagt ingen chokladexpert, som du & beklagar att det jag skrev inte var korrekt.
    I Xocai chokladen så adderar man dock inte alkaliskt salt, dvs den är NON ALKALISED.

    Du svarade heller inte på min fråga, "På vilket sätt skiljer sig denna första och enda "hälsochoklad" från annan Raw chocolate som redan finns i Sverige?
    Övriga märken med Raw chocolate har också basen acai, blåbär och består av kallpressad kakaomassa...

    - Beklagar att jag inte svarade på din fråga ..... Har inte hunnit sätta mig in i "din" choklad, men efter en snabb titt så kan jag hitta följande ...

    * Xocai har ett deklarerat innehåll av Antioxidanter i ORAC, samt deklarerat innehåll av flavanoidmäng, certifierat av Brunswick Labs
    * Xocai har läkare, forskare & dietister bakom sin produkt.
    * Xocai är väldigt god ...ha ha ha :) Det tycker du säkert om Raw Chocolate oxå :)
    * Det finns en stor variation av produkter, som alla har samma hälsofördelar ... bla en med aktiv bakteriekultur (ala proviva).


    Lite fakta...
    1828 uppfann kemisten Coenrad Van Houten en hydralisk kakaopress för att pressa ut kakaofettet ur bönan. Han kom även på iden att tillsätta alkaliskt salt till kakaopulvret för att det skall lösa sig i vatten lättare. Denna process kallas DUTCHING. Finns ingen rostningsprocess i detta...

    - Återigen, tack för att du delar med dig av din kunskap !
    Jag suger åt mig som en svamp & lovar bot & bättring:)

    Jag älskar chokladen & vad den gör för min hälsa, precis som du verkar göra med din.
    Så bra, då är vi båda nöjda med det vi har.

    Vi jobbar ju faktiskt lite åt samma håll även om vi sitter i olika båtar du & jag.
    Eftersom nu Xocai kommer in i Sverige & Europa på bred front, så borde det ju faktiskt gynna dig enormt mycket.
    Den vanliga människan får upp ögonen för att det faktiskt finns bra & nyttig choklad.
    Då borde ju det resultera i att fler får upp ögonen för din fantastiska produkt.

    Lycka till med din chokladimport, du verkar vara på helt rätt spår ...enligt mig :)

    Beklagar Annika, då detta inte är rätt forum för en sådan här disskution.
    Ville bara inte avsluta detta, med att inte skriva tillbaka.
    Mvh / Jens



    /Chokladimportör
    /Chokladälskare, som får betalt för att rekommendera nyttig & hälsosam choklad :)

    http://www.therawchocolatecompany.com
    http://www.slappnaav.se/

    SvaraRadera
  11. Jens och Chokladfantast - tack för er hövliga ton i den här diskussionen. Jag uppskattar sådant.

    Jens - vad betyder argumentet att "läkare, forskare och dietister" står bakom produkten? Menar du att den aktivt rekommenderas av representanter för dessa yrkeskårer ut mot konsument av hälsoskäl? Jag tar i så fall gärna emot information kring detta.

    Du skriver också att den här chokladen innehåller en aktiv bakteriekultur "a la Proviva". I Proviva finns Lactobacillus plantarum 299v. Den är patenterad och finns bara i produkter från Skånemejerier. Det betyder att det inte kan vara denna bakteriekultur. Vilken används i chokladen?

    Med vänliga hälsningar
    Anki Sundin

    SvaraRadera
  12. Alltså, Jens. Jag har läst på om bolaget bakom Xocai och kan bara beklaga att du blivit grundlurad. Du kommer inte tjäna några miljoner på det här. Däremot bränna ut dig. Du uppvisar samma symptom som alla som börjar sälja något nytt (Amway m.m Och jo - det är PRECIS samma sak). Du är överentusiastisk och ser nog inte riktigt klart. Lägg ner för din egen hälsas skull.

    SvaraRadera
  13. Hej ...beklagar att mitt svar har dröjt, men glömde faktiskt bort denna blogg ...sorry :)

    Nåväl .... ska försöka att inte bli så långrandig.

    För det första så tackar jag för omtanken av "anonym" ...

    Gällande att detta säljs via s.k. nätverksförsäljning MLM, så vill jag bara belysa några saker.
    Jag har aldrig lovat någon eller trott själv att jag ska tjäna miljoner ... det är dom som säger så & tror det som blir lurade & ännu värre lurar andra!

    Största anledningen till att MLM har ett dåligt rykte är att många inte förstår att man faktiskt måste JOBBA för att tjäna pengar ! Precis som i alla andra branscher så finns det dom som lyckas & dom som inte. Men dom som misslyckas med tex en MLM produkt skyller oftast på just själva systemet eller företaget, istället för att rannsaka sig själv & lägga ihop timmarna man faktiskt la ner på det. Hoppas att vi kan lämna MLM disskutionen här & nu ... Det är i slutändan samma som alla andra företag i världen, det finns bra & det finns dåliga !

    Ang bakterierna som finns i produkten Xobiotic är Lactobacillus helveticus & Bifidobacterium longum. Beklagar att jag svängde mig med ordet Proviva ... men grabbade ngt som dom flesta brukar känna till, men visst var kanske jämförelsen fel ...Anki ...rätta mig gärna :)

    Jag är ingen läkare eller kostrådgivare, så för er som vill veta mer om denna produkt kolla här ...
    http://www.mxicorp.com/science/
    Vänligen observera att denna produkt inte finns i sverige ...än :)

    Han som pratar är Xocai's medicinske rådgivare Dr Steve Warren (väldigt amerikansk ...jag vet:) Det är även han som har varit med & tagit fram produkten tillsammans med familjen Brooks, som äger MXI Corp (Tillverkarna)

    Han har en bra sida om detta, ur en läkares synvinkel...
    http://mydrchocolate.soundconcepts.com/qa/index.htm

    ...& för er som vill grotta ner er fullständigt i allt vad kakao kan göra för vår kropp, hur den framställs osv ...vänligen läs detta ...

    http://www.goodnewsaboutchocolate.com/publiccontent/Healthy-Chocolate-Science-Update.pdf

    2 x Youtubeklipp ...

    Den första är en ny energidryck, som bygger på kallpressad kakao & världens alla superbär ... http://www.youtube.com/watch?v=6LedDuQSgqE

    Till sist vill jag bara att alla som inte har sett detta ...TITTA !
    Nobelpristagaren Luc Montagnier som anser att HIV/AIDS kan botas med Antioxidander ?
    http://www.youtube.com/watch?v=WQoNW7lOnT4
    ...från dokumentärfilmen "House Of Numbers", som släpps i Januari ...

    Trevlig Helg / Jens

    SvaraRadera
  14. Tack för en mycket intressant sammanfattning kring kakaobönor och choklad!

    Det är intressant att det blivit så nyttigt att frossa i choklad och bälga i sig vin. Dröjer nog inte länge förrän några påsar grillchips och mer tv-tittande också är rena hälsokuren.

    SvaraRadera
  15. Johanna - tack å Emelie Andersens vägnar. Hon är en av alla duktiga nutritionistkollegor, och som skriver här på bloggen ibland.

    Jag håller för övrigt med dig om det underliga i att det framhävs som nyttigt att frossa, vare sig det har med vin, choklad eller något annat att göra.
    Men med lite smart marknadsföring kan din chips- och tv-tittar-diet bli en riktig framgångssaga... Mycket mer romantiskt än att träna och äta nyttigt överlag.

    SvaraRadera
  16. Melissa - jag har tagit bort din kommentar med hänvisning till vår policy: Vi accepterar ingen reklam, förtäckt eller inte, på bloggen. Om du är intresserad av någon form av samarbete är du välkommen att höra av dig till mig direkt, så kan vi diskutera ett sådant.

    Mvh
    Anki

    SvaraRadera