torsdag 18 mars 2010

Fem miljoner kilo salt i mat bort på två år







Text: Anki Sundin, NGruppen
Enligt NPR kommer Kraft Foods Inc att minska salttillsatserna i färdiga livsmedel med 10 procent, motsvarande ungefär fem miljoner kilo, under de närmsta två åren. Detta beslut har sin upprinnelse i dels näringsrekommendationerna, dels efterfrågan från hälsomedvetna konsumenter. (Bilden lånad från haft2know.com)

Korv, makaronilådor och ostdip för barnfamiljer

Enligt artikeln i NPR har Kraft Foods Inc och andra livsmedelsproducenter minskat tillsatsen av salt (natrium) de senaste åren, och på tur står korv, makaronilådor, och en sorts ostdip som tydligen har en rad användningsområden i den amerikanska matkulturen. Färdiga makaronilådor och ostdip av den här typen är knappast några storsäljare i Sverige, så just denna planerade saltminskning kommer sannolikt inte att ha någon större effekt hos oss, men den svenska marknaden kanske har något att lära av denna insats?

Bra för affärerna med mindre salt
Livsmedlen ovan marknadsförs som snabba, välsmakande och billiga livsmedel som skräddarsydda för barnfamiljer. (Det är intressant att näringsvärdet i stort inte framhålls som ett köpargument.) Däremot menar Rhonda Jordan, som är företrädare för Health&Wellness på Kraft Foods Inc, att det är bra för affärerna att hörsamma saltrekommendationer och hälsomedvetenhet kring salt hos konsumenterna.

Kraft Foods Inc i varje svenskt hus och hem
Kraft Foods Inc är en koncern med flera för oss i Sverige kända märken såsom Marabou, Gevalia och Philadelphia (på dessa ostförpackningar ser vi även Krafts egen logga). Det är världens näst största* aktör på livsmedelsmarknaden med en årlig inkomst på 50 miljarder dollar enligt deras engelskspråkiga faktablad , eller 42 miljarder i omsättning enligt den svenska. De tillskriver sig mer än 50 procent av den globala marknaden för snacks och konfektyr. (Den tekniska skillnaden mellan inkomst och intäkt överlåter jag till någon ekonom att förklara, om du inte nöjer dig med Wikipedias förklaring.)

*Om du undrar vilka som är större än Kraft Foods är det Nestlé. Tyvärr har jag inte hittat rätt siffror för att kunna jämföra med Kraft Food Inc, men Nestlé redovisade försäljningssiffror om 108 miljarder schweiziska franc, ca 16 miljarder svenska kronor, år 2009.

Tjäna pengar på hälsomedvetenhet

Vi kan ha åsikter om allt från färdigrätter till stora livsmedelskoncerner ur en rad olika perspektiv. Men faktum kvarstår: högt blodtryck och följdsjukdomar av detta kostar samhället enorma summor varje år även i Sverige. Det Kraft Foods Inc nu har gjort är ett mycket smart marknadsföringsdrag; de sänker salttillsatsen i utvalda produkter för att de vet att konsumenter efterfrågar detta, vilket i sin tur kommer att generera mer intäkter. Dessutom har de fått gratisreklam för dels koncernen i stort, dels tre produkter som är stora på den amerikanska marknaden och som berörs av denna saltminskning, i samband med detta uttalande.

Kommer vi att få se liknande mediala insatser här i Norden som berör, gärna salt, men framför allt transfettsyror? Det finns sannolikt en hel del pengar att tjäna på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar